Jul jul strålande jul

Idag är en sådan där pissigt regnig dag, men det har väl aldrig stoppat någon från att känna julstämningen? Eller?

Både första och andra advent har passerat och det är verkligen berättigat att ha sjungt jullåtar i knappt en månad, att ha bakat två satser pepparkakor (dessutom en pepparkaksborg), lussekatter och oräknerliga mängder knäck i en sketen ugn som aldrig håller temperatur, ja som egentligen kanske aldrig ens överstiger hundra grader, men vem klagar?
Det är okej att ha glöggat massor och ha kollat på mer än halva Sunes jul och påbörjat Mysteriet på Greveholm.
Det är snabbjul på Ralingsåsgården och dagarna går alldeles för fort för att jag ska hinna öppna och äta varje lucka i min anti-julstress-kalender (tacka vet jag en snäll lillasyster och Lagerhouse alltså).

Luciaframträdandena för glada tanter och döva farbröder börjar imorgon. Och vi har plockat lingonris till luciakransar i mörker och regn. Vi har kravlat oss igenom ett träsk i form av en åker, det var gegga upp till knäna för att göra en smärre överdrift. Vi har bestigit berg i form av Ralingsås högst punkt - en stor stenkulle täckt av mossa. Och vilket äventyr det varit! Allt detta för att tillslut märka att lingonriset som vi febrilt letat (små-)land och rike runt, fanns bakom huvudbyggnaden på gården... Men finfina kransar blir det. Vi har en expert :)

Det är snart dags att knyta ihop säcken inför jullovet och ta all sin packning med sig hem - tacka vet jag far min som låter mig låna en kombi!
Det är också dags att skriva ett arbete och läsa ett antal böcker och göra bokuppgift innan slutet är här. Visserlige har vi haft hela terminen på oss, men det är ju ingen sport! Och vem vill känna julefrid eller ha tid att umgås med sina klasskamrater såhär innan vi sprids vind för våg en månad?

Nej, jul jul strålande jul i all ära, men tack gode Gud för regn så jag inte frestas att försumma mina studier till förmån för pulkaåkning!

Kommentarer
Postat av: jerry

jag är rätt bra fatkiskt;)

2009-12-24 @ 21:35:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0